Akhlak pada hari ini cuma pelengkap pada diri seseorang manusia. Ia bukan lagi
satu keperluan yang menjadi perhatian yang sewajarnya. Umat Islam pada hari ini
sudah lari kefahaman yang tepat tentang akhlak. Apa yang menjadi tumpuan adalah
kecemerlangan zahiriah iaitu pada bidang akademik dan material. Walaupun pada
hakikatnya, akademik dan material bukanlah erti pada kejayaan yang hakiki.
Syeikh Syakib Arsalan, seorang pemikir Islam abad ke 20 Masihi menegaskan di dalam bukunya Li Mādhā Ta’akhkhara al-Muslimūn wa Li Mādhā Taqaddama Ghayruhum bahaerbwa punca terbesar kemunduran bagi umat Islam adalah kerosakan budi pekerti. Budi pekerti atau akhlak adalah elemen utama dalam pembangunan sesebuah tamadun dunia, melebihi kepentingan ilmu pengetahuan.
Memetik puisi daripada Shawqi Beik,
Sesungguhnya umat-umat itu tidak lain melainkan akhlak. Selama ia tetap ada pada sesuatu umat, maka umat itu tetap ada, dan jika akhlak mereka itu lenyap, maka mereka pun akan lenyap juga.
Al-Ghazzali
dalam Iḥya’ ᶜUlūm al-Dīn mendefinisikan
akhlak sebagai kondisi jiwa yang tetap sehingga segala perilaku seseorang
tercermin daripadanya tanpa memerlukan persiapan dan pemikiran. Secara
ringkasnya, ia adalah gaya hidup yang mencorak cara hidup manusia dan
memandunya ke arah kebaikan.
Hadirnya Nabi Muhammad SAW bukan
sahaja membawa akidah tawhid yang benar, bahkan menyempurnakan akhlak yang
mulia bagi umat manusia. Ia tercermin dalam hadith buᶜithtu li utammima
makārima al-akhlāq (Aku
diutuskan untuk menyempurnakan kemuliaan akhlak)
Firman Allah SWT,
"Dan bahawa sesungguhnya
engkau (Muhammad) mempunyai akhlak yang amat mulia." (Surah al-Qalam: 4)
Jikalau akhlak bukan satu elemen
yang penting dalam kehidupan, masakan Baginda SAW diutuskan untuk tugas itu?
Jelas, akhlak adalah elemen terpenting dalam pembangunan insani. Tamadun yang
dibangunkan tanpa nilai akhlak tidak akan kekal lama. Dalam al-Quran kita
dapati kisah-kisah sejarah dan tamadun manusia seperti kisah kaum Lut, Thamud,
kaum Nabi Ibrahim, Bani Israel dan lain-lain menunjukkan bahawa sesuatu ummah
itu kekal kerana kukuhnya akhlak dan juga runtuhnya sesuatu ummah kerana
lemahnya akhlaknya.
Falsafah Eksistensialisme
Falsafah yang diasaskan oleh
Soren Aabyye Kiekegaard (1813-1955), seorang ahli falsafah Denmark ini
menekankan kebebasan memilih (free will) dalam kalangan manusia seperti
yang tercatat dalam karyanya Either/Or. Karya beliau seperti Fear and Trembling, Works of Love dan Training
in Christianity mendorong
kepada lahirnya faham eksistensialisme yang bersifat kritikan terhadap konsep
ketuhanan.
Sartre, antara tokoh dalam
eksistensialisme mendokong faham subjektivisme iaitu, segala peratutan dan
tanggungjawab adalah hasil daripada perbuatan manusia sendiri dan menolak
autoriti nilai yang ditetapkan oleh pihak selain manusia (Tuhan). Dia
menjelaskan,
If I regard a certain course of action as good, it is only I who choose to say that is good and not bad
Inilah
fahaman Barat yang mula menular sedikit demi sedikit dalam masyarakat moden
hatta umat Islam pada masa kini. Segala perbuatan adalah bergantung kepada
individu itu sendiri samada ingin mentakrifkannya sebagai baik atau sebaliknya.
Peranan shariᶜat seolah-olah
diketepikan dan sifat pentingkan diri menguasai kehidupan manusia.
Islam Telah Sempurna
Keruntuhan
moral dalam Tamadun Barat adalah akibat falsafah-falsafah yang dibina oleh
mereka sendiri bagi menggantikan rasa kosong dalam jiwa mereka yang tidak beragama.
Umat Islam sewajarnya tidak terikut-ikut dengan faham sebegini kerana Islam
telah menyediakan solusi yang terbaik untuk kejayaan yang hakiki.
Berapa ramai yang cemerlang akademiknya tetapi berhadapan dengan masalah akhlak dan moral. Kejayaan dalam kehidupan adalah bergantung kepada kecemerlangan akhlaknya. Individu yang baik akhlaknya pasti membawa natijah yang baik kepada masyarakat manakala individu yang cemerlang akademiknya namun tidak mempunyai akhlak yang baik belum tentu mampu membawa natijah yang sama kepada masyarakat. Bahkan, kecenderungannya untuk membawa kerosakan kepada masyarakat adalah lebih tinggi.
Syeikh Abu al-Hasan Ali al-Nadwi di dalam Mādhā Khathira al-ᶜAlām bi Inḥiṭāt al-Muslimīn
menggambarkan
kedatangan Rasulullah sebagai menghidupan kemanusiaan yang telah mati.
Kemanusiaan yang dahulunya meraba-raba, kini telah memperoleh cahaya dan
sanggup memimpin berbagai bangsa ke jalan yang terang.
Firman Allah SWT,
"Dan
adakah orang yang mati (hatinya dengan kufur), kemudian Kami hidupkan dia
semula (dengan hidayah petunjuk), dan Kami jadikan baginya cahaya (iman) yang
menerangi (sehingga dapatlah ia membezakan antara yang benar dengan yang salah,
dan dapatlah) ia berjalan dengan suluhan cahaya itu dalam masyarakat manusia...
" (Al-An'am:
122)
Daripada Abi Darda' radhiallahuanhu, sabda Nabi SAW,
ليس شيء أثقل في الميزان من الخلق الحسن
"Tiada sesuatu yang lebih
berat di atas timbangan amal melainkan akhlak yang baik"
(Riwayat al-Suyuti)
Sumber: Klik Disini
No comments:
Post a Comment