Semuanya ‘Berkemungkinan’, makhluk mempunyai
kemungkinan samada akan wujud atau tidak wujud. Apa-apa sahaja boleh wujud
bila-bila masa dan di mana sahaja, dalam apa jua bentuk dan dengan apa jua sifat. Tiada satupun makhluk mempunyai kemampuan dalam menentukan jenis, cara, masa, dan tempat untuk kewujudan mereka. Jadi,
perlu ada satu kuasa yang memilih antara kewujudan daripada tidak
wujud, sesuatu yang memberikan ciri-ciri yang unik. Kuasa ini mesti tak terhingga hebatnya, mempunyai
kehendak mutlak dan yang tinggi pengetahuan . Sudah pastinya adalah Allah.
Segala-galanya bersifat berubah(tidak kekal). Oleh itu makhluk terkandung
dalam masa dan ruang, bermakna ia bermula dan berakhir. Yang mempunyai
permulaan memerlukan satu yang tiada permulaan untuk menjadikannya wujud, kerana ia
tidak boleh wujud dengan sendirinya. Oleh sebab itu ia tidak boleh menerima apa-apa
keadaan, seorang pemula yang tak terhingga yang sendirinya wujud dan tidak berubah
diperlukan. Ini permula bagi segala permulaan adalah Tuhan.
Semua yang wujud, dan alam semesta secara keseluruhannya,
memaparkan keharmonian serta dalam keberkaitan sesama mereka.
Kewujudan satu bahagian membolehkan kewujudan keseluruhan, dan keseluruhan
memerlukan kewujudan semua bahagian bagi kewujudan sesuatu itu . Sebagai contoh, sel
cacat boleh memusnahkan badan keseluruhannya. Begitu juga dengan buah rambutan yang
memerlukan kewujudan bersama dan kerjasama udara, air, tanah, dan matahari,
serta kerjasama yang seimbang bagi kewujudannya. Ini titik keharmonian dan
kerjasama kepada pencipta, yang tahu hubungan dan ciri-ciri ciptaanya, dan yang boleh memerintahkan segala-galanya. Pencipta itu
semestinya Allah.
Semua ciptaan mempamerkan kesenian besar yang bernilai
dan mempesonakan. Namun ia berlaku setelah dibawa kepada wujud, seperti yang kita
lihat. Tambahan pula, penciptaan adalah dibahagikan ke dalam keluarga yang
tidak terkira banyaknya, jenis, spesis dan kumpulan-kumpulan yang lebih kecil,
setiap yang wujud dengan banyaknya dan besar jumlahnya. Walaupun begitu, kita tidak melihat
apa-apa kecuali suatu bentuk pemerintahan, seni, dan kebebatan dalam penciptaan. Ini menunjukkan
kewujudan satu dengan kuasa mutlak dan berpengetahuan, iaitu Allah.
Apa sahaja yang telah dicipta mempunyai tujuan.
Kita ambil contoh, ekologi. Segala-galanya, tidak kira betapa kelihatan tidak
penting, mempunyai peranan penting dan tujuan masing-masing. Rantaian penciptaan sehingga
umat manusia, sebagai pautan terakhir, jelas ditujukan kepada tujuan akhir. Tujuan pokok
berbuah adalah untuk menghasilkan buah-buahan, dan seluruh hayatnya diarahkan
ke arah matlamat tersebut. Begitu juga dengan "pokok penciptaan"(Allah) menghasilkan manusia sebagai muktamad dan buah-buahan yang paling komprehensif.
Tidak ada yang sia-sia; sebaliknya, setiap perkara, aktiviti dan acara
mempunyai banyak tujuan. Ini memerlukan satu yang bijak yang menetapkan tujuan
tertentu dalam penciptaan. Oleh kerana hanya manusia dapat memahami tujuan,
kebijaksanaan dan memiliki tujuan dalam penciptaan semestinya menunjuk kepada
Tuhan iaitu Allah.
Semua makhluk bernyawa dan yang tidak menyawa tidak
dapat memenuhi hampir kesemua keperluan mereka dengan sendirinya.
Sebagai contoh, alam semesta boleh beroperasi dan mengekalkan dirinya hanya dengan
undang-undang universal dalam proses pertumbuhan dan pembiakan, graviti dan penolakan.Tumbuhan memerlukan udara dan air, serta haba dan
cahaya untuk terus hidup. Bolehkah mereka memenuhi keperluan mereka dengan sendirinya? Keperluan manusia adalah tidak terbatas. Mujurlah, semua keperluan
penting kita, dari awal kita dalam rahim untuk menuju kematian, dipenuhi oleh
seseorang yang mampu bertemu dengan mereka dan memilih untuk berbuat demikian.
Apabila kita memasuki dunia ini, kita dapati semua bersedia untuk memenuhi
semua keperluan rasa dan fakulti intelek dan rohani. Ini jelas menunjukkan
bahawa seorang yang tak terhingga pengasih dan berpengetahuan menyediakan untuk
semua makhluk dengan cara yang paling luar biasa, dan menyebabkan semua benda bekerjasama
untuk mencapai matlamat ini. Segala yang ada di alam semesta ini, tanpa mengira
jarak, membantu antara satu sama lain. Persamaan ini membantu mereka untuk
menjadi lebih komprehensif, sebagai contoh, hampir semua perkara, di antaranya
udara dan air, api dan tanah, matahari dan langit, membantu kita dengan cara
yang luar biasa yg telah diatur sebelumnya. Sel-sel kita badan dan sistem
bekerja bersama-sama untuk menjaga kehidupan kita. Tanah dan udara, air dan haba,
dan bakteria bekerjasama antara satu sama lain untuk memberi manfaat kepada tumbuh-tumbuhan.
Aktiviti tersebut secara tak langsung mempamerkan
pengetahuan dan tujuan akan sesuatu, yang makhluk sendiri tidak sedarkan akan kewujudan pengatur yang Maha Ajaib.
Satu-satunya adalah Allah.
Sebelum manusia mula mencemarkan udara, air dan tanah,
alam semula jadi telah dibersihkan dan disucikan secara berterusan.
Malah kini, ia masih mengekalkan kesucian asal dalam banyak bahagian,
kebanyakannya di mana kehidupan moden(Manusia) belum lagi diterokai. Pernahkah
anda terfikir mengapa alam begitu bersih? Mengapa hutan begitu bersih, walaupun
banyak haiwan mati dalam mereka setiap hari? Jika semua lalat dilahirkan pada
musim panas terselamat, bumi akan dilindungi sepenuhnya dengan lapisan lalat
mati. Tiada apa yang sia-sia dalam alam semula jadi, bagi setiap kematian
adalah permulaan kelahiran baru. Sebagai contoh, mayat mengurai dan disepadukan
ke dalam tanah. Elemen mati dan dihidupkan semula dalam tumbuh-tumbuhan;
tumbuh-tumbuhan mati dalam perut binatang-binatang dan manusia dan 'dinaikkan' ke
pangkat yang lebih tinggi dalam kehidupan. Ini kitaran kematian dan kebangkitan
semula adalah salah satu faktor yang membuat alam semesta menjadi begitu bersih dan
tulen. Bakteria dan serangga, angin dan hujan, lubang hitam dan oksigen dalam
bahan organik yang mengekalkan semua ciri-ciri termasuk kebersihan dan
kesucian.
Kitaran hidup manusia. |
Kita(Manusia) memerlukan kira-kira 15 tahun untuk mengarahkan
kehidupan kita dan memahami apa yang baik dan buruk. Tetapi banyak
haiwan mempunyai pengetahuan itu tidak lama selepas mereka dilahirkan. Ajaib
bukan? Sebagai contoh, itik boleh berenang sebaik sahaja mereka menetas dan
semut mula menggali sarang dalam tanah apabila mereka meninggalkan kepompong mereka.
Lebah dan labah-labah dengan cepat belajar bagaimana untuk membuat sarang masing-masing, yang merupakan keajaiban dan
perbuatan yang kita tidak boleh fikirkan siapa yang bertanggungjawab
mengajarkannya. Yang mengajar belut muda yang lahir di perairan Eropah untuk
mencari jalan ke rumah nenek moyang mereka di Pasifik? Penghijrahan burung
masih misteri? Bagaimana kamu dapat menjelaskan fakta yang tidak masuk akal itu
selain daripada dengan mengaitkan mereka dengan pengajaran atau pengarahan dari
sesuatu yang tahu segala-galanya, dan telah mengatur alam semesta dan
penduduknya dengan cara yang setiap makhluk boleh mengarahkan hayatnya?
Pastinya Allah Tuhan Yang Maha Agung.
Dari manakah mereka belajar berenang? |
Al-Quran juga sebagai bukti daripada bukti-bukti
kewujudan Tuhan. Al-Quran mengajar dengan perincian dan fokus. Selain
itu, sepuluh ribu Nabi telah dihantar untuk memandu manusia kepada kebenaran.
Semuanya adil dan terkenal dengan kebenaran mereka dan memiliki nilai-nilai terpuji yang
lain, dan semua memberi keutamaan kepada dakwah tentang kewujudan dan keesaan
Allah. Orang akan bertanya, mengapa beberapa teks suci agama lain yang
mempunyai beberapa persamaan dengan al-Quran, adalah bahawa semua agama yang
benar? Terdapat beberapa kemungkinan semua agama purba atau sebahagiannya(Hindu, Buddha,
Zoroastrianism dll) yang datang dari nabi yang telah dihantar kepada kumpulan
atau masyarakat itu, tetapi selepas kematian nabi mereka ia mula menyimpang
pengajaran pengajaran nabi mereka kemudian bertukar menjadi agama baru yang
sangat bertentangan dengan ajaran tauhid yang dibawa oleh nabi dan rasul yang
benar.
Pengajian Akidah dan Agama,
No comments:
Post a Comment